Bringára fel!
Az alábbi diagram tükrében már hihetőbbnek tűnnek hazánk teljes energiafelhasználásának arányai, amit a következő diagram szemléltet.
Az iskolában azt tanultuk, hogy nagyon nem mindegy, milyen közlekedési eszközöket használunk áruk és emberek szállítására. Hatalmas különbség van ugyanis a vízi, vasúti, közúti és légi közlekedés gazdaságossága között. A gazdaságosság szorosan összefügg a fajlagos energiafelhasználással, ezen keresztül pedig a környezetszennyezéssel. Ezeket a szempontokat az utóbbi 2-3 évtizedben háttérbe szorította a gyorsaság és rugalmasság, a felgyorsult (felgyorsított?) élettempóhoz történő minél tökéletesebb alkalmazkodás.

Mindennek köszönhetően megnőtt a közúti kölekedés súlya és aránya. 2010-ben az áruszállításnak 47%-a, az utasforgalomnak pedig 85%-a bonyolódott közúton. Ez utóbbiból a személygépkocsival történő közlekedés részesedése 77% (!) volt. A gazdaság megtorpanása és az üzemanyagok árának emelkedése sem a közúti közlekedés arányában, sem pedig a mértékében nem okozott érezhető visszaesést.
közlekedés bioenergiával
Ha autózunk, 1000 kg körüli tömeget mozgatunk meg ahhoz, hogy ennek a tizedét – a saját tömegünket – szállítsuk. Ezzel tízszer annyi energiát használunk fel, mintha autóbusszal utaznánk. Számszerűsítve: 100 km megtételéhez személyautóval átlagosan 60 kWh, autóbusszal 6 kWh energiára van szükség. Ugyanekkora távolság kerékpárral történő megtétele mindössze 1 kWh energia felhasználásával jár. Ráadásul a gépjárműveink fosszilis energiahordozókkal üzemelnek, a kerékpár pedig 100%-ban megújuló bioenergiával, mivel a szükséges energiát a táplálékainkban tárolt napenergiából nyerjük. Tehát bringára fel!
A teljes magyar energiafelhasználásnak csaknem 10%-a jut a közlekedésre. A lakossági energiafelhasználáson belül a fűtés után ez a legnagyobb tétel. Itt is megkérdezhetnénk: Miből van erre energiánk? És meddig lesz erre energiánk? Mibe kerül ez nekünk? Milyen árat fizet a Földanya a környezeti hatásokért amelyeket
  • az autók gyártása,
  • üzemeltetése,
  • az utak építése és fenntartása,
  • és az elhasznált járművek ártalmatlanítása okoz?
A közúti járművek környezetszennyezéséből a légszennyezést tapasztaljuk a legközvetlenebbül! A kopó alkatrészekből keletkező por, és a komoly egészségkárosodást okozó apró lebegő részecskék legalább olyan súlyos gondot jelentenek, mint a kipufogógázok.
mit tehetünk?
Saját hatáskörünkön belül többet tehetünk a motorizált közúti közlekedés visszaszorításáért, mint gondolnánk:
  • Egyik fontos lépés a tudatos vásárlás. Például olyan élelmiszereket fogyasztunk, amelyek nem több száz, vagy több ezer km-es világkörüli utaztatás után jutnak el hozzánk. „Vegyél helyit, egyél helyit!”
  • A másik kitörési pont a közlekedési szokásaink megváltoztatása.
kerékpározni jó, mert
  • környezetkímélő
  • olcsó
  • egészséges
  • gyors (városi közlekedésben vitathatlanul)
  • és rugalmas
Az előző témáknál is láthattuk, hogy ami környezetkímélő, az többnyire energiatakarékos, és ebből adódóan pénztárcakímélő is. Valószínűleg ez a fő oka annak, hogy jelenleg kb. 2 milliárd kerékpár fut az utakon.
A rendszeres kerékpározás edzi a szív- és vérkeringést, javítja a szervezet terhelhetőségét és a fizikai teljesítőképességet. A test szinte minden izmát megmozgatja. A jól méretezett és jól beállított (férfiaknál a megfelelő nyereggel szerelt) kerékpár használatának csak pozitív hatása van az egészségünkre.
A kerékpáros közlekedés városi viszonylatban vitathatatlanul a leggyorsabb és a legrugalmasabb. Nem kell dugókban várakoznunk, parkolóhelyet keresgélnünk, ill. a tömegközlekedés menetrendjéhez igazodnunk.
A városi kerékpáros közlekedés fejlesztésének egyik alapfeltétele – a kerékpár utak kiépítése mellett – megfelelő kerékpár tárolók biztosítása. A projekt keretében 34 kerékpár elhelyzésére alkalmas fedett tároló kialakításával járultunk hozzá a kerékpáros közlekedés körülményeinek javításához.
Best World Bookamker williamhill.com reviewbbetting.co.uk
Szeptember   2017
H K Sz Cs P Sz V
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30